Українська література. Розробки уроків
Урок-проект "У чому щастя людини?" (за твором В. Стороженка "Скарб" та казкою-притчею Б. Лепкого "Цвіт щастя" (урок-захист творчих проектів) 8 кл
Автор: вчитель української мови та літератури Ониськів Н.П.
Мета: виявити рівень учнівських знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх, розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, вміння застосовувати отримані знання під час виконання запропонованих завдань, виховувати інтерес до наслідків власної праці, дослідити, як автор примушує читача замислитися над сенсом людського життя, моральний вибір кожної людини; виховувати повагу до Бога . Вміння обстоювати власну думку, доводити її, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги до творчості письменників.
Тип уроку: філософське дослідження
Обладнання:
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель розповідає притчу про щастя. До змісту притчі повертаються в кінці уроку.
Притча про щастя
Щастя блукало світом й усім, кого зустрічало на своєму шляху, виконувало бажання, що власне й годилося йому робити. Одного разу Щастя з необережності провалилося в яму й не зуміло вибратися. Ішов якось полем чоловік. Дивиться – яма, а в ній Щастя сидить.
- Що забажаєш, - усе виконаю, тільки допоможи мені звідси вибратися! – говорить воно.
- Багато грошей хочу! – відповідає чоловік.
Вручило йому Щастя мішок золотих монет, і чоловік, закинувши його на плечі, пішов собі геть, а про Щастя забув. Йде другий чоловік. Щастя йому каже :
Чого тобі хочеться? Будь-яке твоє бажання виконаю, тільки допоможи мені з ями вилізти!
-Дружину хочу, красуню!
Дало Щастя чоловікові те, що просив. Зрадів той, забув про Щастя й стрімголовпобіг за красунею. Зовсім Щастя зневірилося. Раптом чує, полем іде третій чоловік. Щастя знову :
-Чого бажаєш ,чоловіче?
А той у відповідь:
-А ти чого хочеш?
-Та мені б з ями вибратися. Кинув чоловік довгу палицю у яму і пішовсобі у справах. А Щастя вилізло з ями й слідом за чоловіком побігло.
ІІІ.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Основний зміст уроку.
1.Проектування. Захист учнівських проектів.
Група № 1 доводить чи щасливий герой твору О.Стороженка «Скарб» і виводять «формулу щастя».
2. Бесіда за запитаннями
1.Хто виховувавПавлуся ?Зчимцебулопов’язано ?
2.Чому батька не задовольняло те, як мативиховуваласина?
3.Яким був режим дня у Павлуся ?
4. Як склалосяжиття Лежня післясмертібатьків ?
5. Як автор називаєПавлуся ?
6. Назвітьриси характеру головного героя .
7. ЧомужиттяПавлуся з наймитами післясмертібатьківбулощасливим ?
8. Щовирішилизробитихлопці, щобпосміятися над Павлусем? Що з цьоговийшло ?
9. Як склалосяжиття головного героя післяйогоодруження ?
10. Висловітьвласнеставлення до того, в якихумовахзроставПавлусь. Щобвипорадили батькам героя стосовнойоговиховання ?
11. Чивважаєтеви, щощастялюдинив тому, щобнічого не робити, як Павлусь? Яку відповідьдає з цього приводу автор. Чипогоджуєтесьви зцієюдумкою?
12. Павлусь – цеуособленнящасливоїлюдиничиоб’єкт для сміху? Доведіть.
3.Запитання до учнів
а) До якої думки підводить нас автор? У чому щастя людини?
«…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Богу зате, що він йому послав»;
«…не тільки той щасливий, що наїсться і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна».
б)Яку людину можна вважати щасливою? (Працьовиту, щедру, не заздрісну, добру).
в) Чи зміг би вирости Павлусь іншим:роботящим,енергійним? Доведіть.
4.Коментар учителя.
Автор не засуджує свого героя, а лише кепкує над ним і його звичками, міркує про те, чим і як Бог наділяє кожну людину. Образ скарбу у творі символічний. Це і є те щастя, що дається людині від Бога, а вона вже сама повинна вирішити, як ним скористатися. Звісно, якщо її, як Павлуся, задовольнить сите, сонне та бездумне існування- що ж, такий її вибір. А хтось інший вибере другий шлях- шукатиме пригод, нових відкриттів. Недаремно автор наголосив:
«Завидуєте щастю Павлуся, а ніхто не схотів би бути Павлусем».
5.Слово вчителя.
У творі герої шукають скарб. Як ви розумієте значення слова «скарб» ?
• Група «Лінгвісти» пояснюють значення слова «скарб» і зачитують прислів’я і приказки про щастя.
• Група «Дослідники» пояснюють походження слова «щастя».
6. Творче дослідження проблеми щастя у творах Б.Лепкого «Цвіт щастя», «Мишка». Розповідь учителя.
Сьогодні ми ще дізнаємося про те, що щастя само не приходить – за нього треба боротися так, як це робив наш земляк Б.Лепкий і його маленький герой. Давно вже зник русявий хлопчина, а дорослий талановитий чоловік розповів нам повчальну історію-притчу, з якої кожен зробить свої висновки. «Цвіт щастя» є фрагментом великого автобіографічного твору «Казка мойого життя».
Група № 2 доводить істинні цінності життя на основі творів Б.Лепкого «Цвіт щастя», «Мишка».
7.Переказ учнями змісту твору Б.Лепкого «Цвіт щастя».
8.Бесіда за запитаннями.
-Чи зникло у хлопця бажання шукати квітку щастя після невдалої спроби? А в дорослому віці?
-Чи відшукає, навашу думку, головний герой колись квітку щастя?
-Якими шляхами люди намагаються стати щасливими?Закресліть фальшиві цінності.
Пізнання себе, прощення, високе становище в суспільстві, багатство, гроші, добрі вчинки, допомога ближнім, сила, хитрощі, брехня, зрада, підступність, самопожертва.
9.Творче завдання. Намалювати квітку щастя і на її пелюстках написати складові частини щастя.
10. Слово вчителя.
-Яким цінностям надають перевагу герої твору Б.Лепкого «Мишка»?
Створити інформаційне гроно до образів мишки та господарів дому (записати риси характеру).
11.Коментар учителя.
Казка має мораль. Давайте подумаємо, чого вона нас вчить? На чому наголошує письменник? На тому, що не можна наживатися на чужому горі, що є на світі гріх і покарання, милосердя і співчуття.Деякі люди не мають душі. Тому Б.Лепкий наділив душею тварину, щоб кожен із нас не забував,що нас робить людьми.
12. Учні представляють «Моральний кодекс людини»(записано на ватмані).
13.Слово вчителя.
А що говорить про щастя Біблія ?
«Просіть – і вам буде дано, шукайте – і знайдете, стукайте – і відчинять вам, бо кожен, хто просить – одержує, хто шукає – знаходить, а хто стукає – відчинять йому». (Матвія 7:7-9)
«Не стримуй добра потребуючому, коли в силі руки твоєї це вчинити. Не кажи своїм ближнім: «Іди і знову прийди, а завтра я дам», коли маєш з собою. Не сварися з людиною дармо,якщо злого вона не вчинила.Не роби лихого ближньому своєму( книга приповістей Соломонових).
14. Учні з допомогою учителя визначають основи християнської моралі.
15.Кінцевий результат учнівського проекту. Представлення фото колажу «Я щаслива(-ий),тому що…»
V. Оцінювання проекту(за аркушами оцінювання).
VІ. Підсумок уроку.