Українська мова. Розробки уроків

17 квітня 2017 р. Переглядів: 5274 RSS

             Урок-проект твір-опис приміщення в художньому

                                                      стилі 6 клас

Автор: вчитель української мови та літератури Гук І. В.

                                                                                                                      

Тема уроку: Твір-опис приміщення на основі власних спостережень у художньому стилі

Мета: вчити учнів складати твори-описи приміщення; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, вміння працювати в групах, працювати з додатковою літературою,збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, згуртованість.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення; бінарний урок( урок української мови, художньої культури та образотворчого мистецтва)

Виконавці: учні 6 класу, куратор і консультант – вчитель української мови і літератури Гук Ігор Володимирович

Матеріально-технічна база: комп’ютер, проектор, тлумачний словник,довідкова література з даної теми.

Мета проекту: спрямувати роботу учнів на досконале ознайомлення з елементами сучасного інтер’єру; формувати вміння самостійно збирати та систематизувати матеріал стосовно теми ,розвивати вміння презентувати власні проекти, творчі здібності, художній та естетичний смак учнів; виховувати бережливе ставлення до шкільного майна.

Картка–план підготовки до твору-опису приміщення на основі власних спостережень ( завдання проекту) ( слайд 3)

                                                                                                                      

з/п

Завдання

Примітки

1.

Визначтесь, яке приміщення ви хотіли б описати у своєму творі.

2.

З’ясуйте:

а) розмір приміщення, його площу;

б) які елементи інтер’єру переважають у приміщенні(запишіть назви предметів (іменники) і доберіть до них відповідні прикметники, які характеризують предмет за кольором, формою, матеріалом).

3.

Визначтесь, у якому стилі мовлення ви будете викладати свій твір; які типи мовлення будете використовувати.

4.

Запропонуйте власний макет приміщення( у вигляді пазлів).

                                                                                                                      

Очікувані результати:

загально навчальні - учні одержують навики і уміння критичного мислення, обговорення проблем, навчаються працювати колективно та в окремій групі, навчаються презентувати власні наробки та вміння використовувати їх на практиці;

практичні – уміти визначати головну мету отриманого завдання, приймати рішення у складних ситуаціях, навчитися використовувати при створенні твору-опису додаткові матеріали, отримані при роботі в групах;

виховні – дати можливість учням побачити себе особистістю, одержати досвід групової діяльності, виховання толерантного ставлення до інших.

Оцінювання проекту відбувається впродовж вивчення всієї теми, враховуючи всі етапи виконання проекту, щоб допомогти учням розвивати навички мислення та здійснювати моніторинг власного навчання. При цьому враховується обсяг і глибина знань з теми, загальна ерудиція, культура мовлення, відчуття часу, утримання уваги аудиторії, лаконічність і аргументованість кожного висновку, колективний характер рішень, взаємодоповнення. (слайд 2)

                                                                                                                                    

Підготовчий етап

Завдання для груп

І. Юні дизайнери – вивчити і презентувати інтер'єр помешкань.

ІІ. Юні лінгвісти – опрацювати довідкову літературу, з'ясувати значення слів, підготувати повідомлення про художній стиль мовлення.

ІІІ. Юні літературознавці – підготувати матеріал про художні засоби.

Практичний етап.

1. Повідомлення теми, мети уроку

2. Основний зміст уроку

Проведення фонетичної зарядки. Звук в у позиції між голосними

Ава – ава ґава

Ово – ово слово

Иви – иви сливи

Ева – ева дерева

     До кімнати не пускають,

     Бо одвірки міцні мають.

     Їх ніяк не обминути,

     Треба клямку потиснути (Двері)

Коментар вчителя. Опис приміщення допомагає краще розповісти про життя людей, їхню працю і побут, інтереси та захоплення. Інколи опис приміщення допомагає зрозуміти навіть внутрішній світ людини.

Виступ групи «Юні дизайнери»

Коментар вчителя. Мета художнього опису – викликати певне ставлення до описаного приміщення та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовується художні засоби.

Виступ групи «Юні літературознавці»

                                                                                                                      

Завдання 1. Виберіть художні засоби із поданого тексту.

Зразок тексту з художнього твору. ( слайд 4)

Яким теплом і лагідним родинним затишком, якою добротою та материнською ласкою віє від тебе, рідна хато! З батьківської хати розпочиналося пізнання світу. Білі стіни, біла стеля – неначе виткані з маминого полотна. Сонячне сніп’я лилося через вікна, і від того на стінах вигравали роз гаптовані квітами рушники, розпростерли крила, немов півник, кували голубі зозулі, воркували сизі горлиці. Червоні кетяги калини аж горіли в дозрілій пишноті. Золотисті китички хмелю звисали з рушників до самого столу і пахли хлібом. А може, то йшов дух від паляниць, які спекла мама на капустяному листі й поклала на столі, накривши білою скатертиною…

     Хато моя, рідна батьківська хато!

          (За І. Цюпою)

Повідомлення про художній стиль. (Група «Юні лінгвісти»)

Завдання 2. Заповнити таблицю, самостійно добираючи до вказаних іменників прикметники та словосполучення, які можна було використати у художньому описі.

                                                                                                      

Художній опис

Назви предметів

Епітети, порівняння, образні вислови, що дали б змогу уявити того, хто живе в цій кімнаті

стіл

диван

буфет

трюмо

вазон

                                                                                            

Зразки опису елементів інтер’єру.

• Посеред кімнати – дубовий старовинний стіл. Він квадратний, а стільниця викладена мозаїкою з елементів, зроблених із дерев різних порід. Стіл спирається на масивні ніжки. Поміж них – дерев’яні поперечки.

• У кімнаті є диван. Як же не присісти на прохолодну шкіру старого дивана! У нього висока спинка із дзеркалом, полички на яких стоять кумедні порцелянові слоники. По боках дивана – товсті шкіряні валики. Вони замінюють подушки.

• Біля порога стоїть трюмо. Воно майже досягає стелі. Правда, в деяких місцях дзеркало потемніло, проте це не применшує його цінності. У нього різьблені ніжки, широкий столик. Він покритий вишитою білосніжною накрохмаленою серветкою, яку вишивала сама прабабуся.

• Ось і буфет. Наче він зроблений на початку минулого століття. Громіздкий, пузатий, але очей не відвести від безлічі дверцят, різьблених, з випуклим художнім склом. Це жовтувате скло наче чарівне. Воно збільшує чашки, келихи, вазочки. Так і тягне відчинити одну з цих дверцят, щоб потрапити у чарівну казку. Дерево буфета старе, покрите темним лаком, який від часу потьмянішав. Від буфета віє давниною.

• Квітка-красуня мала довгі пружні стеблини з блідо-червоним великим листям. Листочки були широкі, як долоньки, зі світлими цяточками. Квітка у глиняному горщику виглядала велично. Бегонія була окрасою кімнати.

                                                                                 

Завдання 3. Колективно з'ясувати орфограми у словах.

Інтер'єр, свіжовибілена, уздовж стіни, начебто, попід стіною, дерев'яна, щосуботи.

Коментар вчителя.

Складовими частинами опису приміщення є опис місця та опис предметів.

В описі місця «новим» є назви предметів, які наявні в приміщенні (меблів, речей). «Відомим» є вказівки на місце розташування предметів (посередині, праворуч, у кутку і т.ін.)

                 В         Н

Наприклад: Біля вікна – письмовий стіл.

                 В         Н

           Праворуч від дверей – диван.

Завдання 4.

Подані слова записати у дві колонки: а) ті, що вказують на місце розташування; б) ті, що є назвами предметів.

Крісло, ліворуч, комод, торшер, справа, посередині, шафа, канапа, бра, стелаж, у кутку, м’який куточок, навпроти, комп’ютер, підставка, поруч, неподалік, портьєра, килим, на стіні, збоку, трохи віддалік, під прямим кутом, паралельно, портрет.

Коментар вчителя.

Робота над твором-описом. (слайд 5)

                                                                                 

                          Орієнтовний план твору

1. Призначення приміщення.

2. Його розмір, форма, освітлення.

3. У яких кольорах оздоблено інтер’єр.

4. Наявні в приміщенні меблі та речі.(Де їх розташовано і які вони).

5. Моє враження від приміщення.

                                                                                 

Презентаційний етап.

1. Презентація кінцевого продукту проектної діяльності - картина-пазл «Дитяча кімната»

2. Складання усного твору-опису за картиною

                                                                                 

Домашнє завдання.

  1. Скласти письмовий твір-опис приміщення.

  2. Описати улюблені елементи приміщення своєї кімнати.

                                                                                 

Зразки презентаційних робіт учнів

                                                                                 

Юні лінгвісти

- Записати слова. Поставити пропущені букви. Правильність написання перевірити за орфографічним словником

Пис…мовий, настіл…на, п…ти(пов…рховий), комп…ютерний, їдал…ня, в…лика, м…які, виш…ті, ро…шиті, д…зайн, інтер…єр, кухон…ий, бл…щала, пр…крашені.

- Робота із тлумачним словником. Пояснити значення слів і зробити ілюстрації.

Антикварний, антресолі, вітраж, гаптований, гобелен, груба, долівка, канделябр, комин, комод, лампадка, орнамент, портьєра, світлиця, сволок, трапезна.

- Використовуючи подані із довідки слова, скласти художній опис одного із елементів інтер’єру.

                                                                                 

              Слова для довідок

Зручне розташування, оригінальний дизайн, навісні шафи, кутова стінка, комод для білизни, просторе приміщення,світла кімната, килимок, крислатий вазон, широке вікно, при ліжкова тумбочка, шухляди, різьблені бильця, дзеркальні двері, паркетна підлога, підлога встелена ламінатом, гармонійне поєднання кольорів, вдале доповнення, стильні сучасні меблі,зручний м’який стілець,письмовий стіл з полицями для книг, чудовий яскравий візерунок, затишок, оздоблення стін.

                                                                                 

Юні літературознавці

                                                                                 

Укласти короткий словничок літературознавчих термінів. Виписати із текстів художньої літератури епітети, метафори та порівняння.

    Хата заможного ґазди Василя Чоп'яка була як інші сільські хати. Вона мала ясні чисті вікна, невеличкий сад із шляхетними овочами, а в хаті всюди взірцева чистота і лад. Під вікном у комоді, улюбленім меблі дружини Докії, і в такій самій ще зовсім гарній шафі тримала жінка святочні спідниці і дорогі сердаки.

    По стінах висіли образи іншого походження, ярмаркового. Докія не віддавалася пустим мріям і спокусам про золоті гори десь там у Молдавії та інших чужих краях, а знала працювати в границях своєї батьківщини.

                                 

                                                                                                  (За О. Кобилянською)

    Над ставком стояла Довбишева хата, вся в черешнях. Од вулиці було видко тільки край білої стіни з сінешніми дверима.

    Карпо йшов помаленьку, скоса поглядаючи на Довбишів двір. Перед ним блиснув угол білої стіни, підперезаний внизу червоною призьбою; зачорніли чорною плямою одчинені двері з одвірками, помальованими ясно-синьою фарбою з червоною вузькою смужкою навкруги. Довбишева хата була нова, велика, добре вшита, з чималими вікнами.

                                                                                                  (За І.Нечуєм-Левицьким)

    За Россю під високою скелею блищав на сонці новий гарний панський млин, увесь обтесаний, обмальований, як цяцька, з покрівлею з дощок, з двома вікнами, з білими стовпами, навіть з ганком. Четверо коліс неначе залюбки та за іграшки крутились на ясному сонці й сипали бризками на всі боки. Вода шуміла білою піною нижче од коліс, бризкала ніби туманом, в котрому неначе грали в хрещика маленькі веселки.

                                                                                                  (За І.Нечуєм-Левицьким)

                                Картина-пазл «Дитяча кімната»

                                Дизайнерські роботи учениці 6 класу Папури Іванни

                                                                       Якби ми могли застосувати дизайн до всього,

                                                                       До чого можливо, світ став би зовсім іншим…

    Дизайнер – одна з престижних професій в наш час. Перевага в цій сфері ще й в тому, що вибираючи професію дизайнера, перед людиною відкриваються різні галузі, де її можна застосувати.

    Дизайнери – люди творчі і володіють певними унікальними здібностями. Вважається, що для того, щоб стати дизайнером, треба закінчити художню школу, але це далеко не так. Щоб стати успішним дизайнером, достатньо мати величезне бажання довго і наполегливо вчитися, неперевершений інтерес до цієї галузі і спеціальні творчі задатки.

    Вибір професії дизайнера – це чудова нагода не лише реалізувати свій творчий потенціал, створюючи різноманітні оригінальні ідеї, але й поєднати улюблену справу з корисним. Рідко можна зустріти людей, що працюють у цій галузі мимоволі, зазвичай це усвідомлений вибір, заснований на покликанні і величезному прагненні пов’язати своє життя з дизайном. Як відомо, любов до своєї справи дає прекрасний шанс добитися великих успіхів у своїй діяльності, а іноді навіть відкрити щось унікальне і неповторне. Наприклад, один з успішних дизайнерів Мартен Баас, завдяки завзятості і величезному інтересу до своєї роботи, розробив свою колекцію меблів, секрет якої був у тому, що один з кращих способів деформації меблів – це підпал.

    Дизайнер – дуже значуща професія. Щоб ми без них робили? Вони дозволяють нам побачити нові, неперевершені і по-своєму унікальні складові оточуючого нас світу. І спасибі їм за це.