Тернопільська спеціальна школа Тернопільської обласної ради

Позакласна робота

2 листопада 2013 р. Переглядів: 3306 RSS

                                        

  Флешмоб до Міжнародного Дня рідної мови:

                                      

                                        

                                        

                                        

 Мовна інтелектуальна гра "Крок до зірок" (розробка заходу)

 Автор: Ониськів Н. П.                                  

     

Сценарій

                                        

Ведуча

1. Любі друзі, ми починаємо змагання знавців української мови.

Девіз нашої гри:

Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.

Солодке слово перемога нелегко всім дається.

Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

                    

А епіграфом будуть слова:

Ніколи не говори: «Я – не знаю»,

А завжди кажи «Я - зірка».

На парту кожному із вас упала зірка. За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто стане найяскравішою зіркою у нашому королівстві рідної мови. Але кожен із вас пам’ятає:

Я - учень

Я - хочу знати

Я - думаю

Я - вмію

Я - знаю

Я - особистість творча

Я – зірка

                                        

2. Правила гри

- Сьогодні ви матимете змогу показати свої:

1. Знання

2. Уміння

3. Навички

4. Ерудицію

5. Кмітливість

Уважно послухайте правила гри

                                        

За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Всі учні продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім учні підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови та нагороджуємо його медаллю «Лицар української мови»

                                   

3. Представлення команд і їх капітанів

1. Команда «Мовознавці»

2. Команда «Розумники»

                                   

І. КОНКУРС «РОЗМИНКА»

- Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом.

І команда

• Мати батька або матері (бабуся)

• Народна обрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)

• Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)

• Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)

• Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)

• Прилад для визначення сторін світу(компас)

• Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)

• Страва з варених крупів (каша)

• Наука про минуле (історія)

                          

                          

ІІ команда

• Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)

• Чоловік стосовно своїх дітей (батько)

• Кущ, який весною зацвітає білим цвітом, а восени дарує червоні кетяги( калина)

• Обрядова народна пісня , що виконується під час різдвяних свят і прославляє народження Божого сина (колядка)

• Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)

• Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)

•Столиця України ( місто Київ)

• Одна дванадцята частина року (місяць)

• Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом (півень)

                          

ІІ. КОНКУРС « ХВИЛИНКА »

( запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал).

І команда

• Державна мова України (українська).

•Скільки голосних звуків в українській мові?

• Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).

• Знак у кінці питального речення (?).

• Слова з протилежним значенням (антоніми).

• Перша буква у власній назві (велика).

• Розписне яйце (писанка).

• Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири).

• Головні члени речення (підмет, присудок).

• Символ українців, що оберігає (оберіг).

• Префікс у слові прекрасний (пре-).

• Список літер встановленого порядку ( алфавіт).

• Займенник з однієї букви ( Я).

• Частина тексту з нового рядка (абзац).

• Остання буква у слові шістдесят (те).

                          

ІІ команда

• Частина мови слова зошит (іменник).

• Знак у кінці розповідного речення (крапка).

• Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику).

• Словник про значення слів (тлумачний).

• Розповідь про життя письменника (біографія)

•Основний закон України ( Конституція).

• Частина слова після кореня (закінчення).

• Розмова двох осіб (діалог).

• Опис природи (пейзаж).

• Мати – качка, діти – каченята, а тато…( качур).

• Що стоїть перед коренем (префікс).

• Слова, близькі за значенням (синоніми).

• Остання літера алфавіту (я).

• Буква, яка не є звуком (ь).

• Невеличкий твір повчального змісту (байка).

                          

ІІІ. КОНКУРС « ВІДГАДАЙ ПРОФЕСІЮ»

Хто швидшеза ключовими словами назве професію

1. Учні, дошка, щоденник, школа, клас.

2. Бинт, шприц, лікарня, укол, ліки.

3. Хліб, колос, зерно, жнива, урожай, косовиця.

4. Ковпак, каструля, сковорідка, ложка.

5. Залізничний вокзал, потяг, квиток.

6. Ножиці, зачіска, фен, лак

                          

ІV. КОНКУРС « ГОЛОСИ ТВАРИН »

На дошці написано назви тварин. Треба написати, як вони подають голос:

● собака (гавкає);

● кішка (нявчить);

● кінь (ірже);

● ведмідь (реве);

● корова (мукає);

● вовк (виє);

● коза (мекає);

● свиня (хрюкає);

● курка (кудкудакає);

● ворона (каркає);

● півень (співає);

● сорока (стрекоче);

● гусак (гогоче);

● горобець (цвірінькає);

● голуб (воркує, туркоче);

● ластівка (щебече);

● жаба (квакає).

                          

V.КОНКУРС «ДОПИШИ ВІРШ» (розминка для команд)

ЇЖАЧОК

Ходить лісом їжачок,

В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)

                          

НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела... (голубів, курчаток, овець)

                          

ХТО ТАКА?

Великі очі й голова.

Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)

                          

РИБАЛКА

Ярослав на камінь сів,

Ловить в річці... (щук, карасів, мух)

                          

РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)

                          

МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує... (голка, ложка, молоток)

                          

І команда

По долині жук повзе,

На спині жука … везе.

                          

Облизала кішка кришку

І пішла ловити … мишку.

                          

Я поклала спати кішку

У м’яке котяче … ліжко.

                          

Ворона вчила солов’я:

-Співай, сусідо мій, як …я.

                          

Їжак ожину в лісі їв

І слухав пісню … солов’їв.

                          

ІІ команда

Пожовтів і пересох

На городі цар …горох.

                          

До землі зігнулась гілочка,

Як по ній пробігла … білочка.

                          

Усміхнулася Лукерка,

Як поглянула в … люстерко.

                          

Ярослав у човен сів,

Ловить в річці … карасів.

                          

-Обережним будь, Іванку,

Не розбий з варенням … банку.

                          

VI. ВІКТОРИНА “КАЗКОВИМИ СТЕЖКАМИ”

                          

А) Конкурс вболівальників “Впізнай казку за ілюстрацією”

На екрані ілюстрації до казок. Вболівальники називають казку та автора.

Б) Конкурс “Кіт у мішку”. (правильна відповідь – 2 бали : 1 бал за правильно названого героя, 2 - за названу казку).

Для конкурсу підбирається парна кількість іграшок і предметів, які дають можливість легко впізнати казку чи героя та складаються в непрозорий мішок. Якщо це персонаж багатьох казок, то дитина називає будь-яку казку. Додатково в 1 бал оцінюється ім’я автора твору або країну, де написана казка. (Перо павича – «Коник - горбоконик», металевий ключ жовтого кольору – «Пригоди Буратіно», яйце – «Яйце - райце», черевичок – «Попелюшка»)

                          

VII. КОНКУРС « ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ»

                                                    

Команди представляють підготовлене домашнє завдання : інсценізація української народної пісні.

                    

                    

 

                          

                    

                    

     

   

День української мови та писемності

     

9 листопада у школі-інтернаті відзначали День української мови та писемності. Для учнів 3-5 класів старшокласники провели « Веселі перерви» з іграми, конкурсами, загадками. У ролі вчителів побували учні 8-А класу: Бадран Оля, Болібрух Світлана, Древа Андрій, Паньків Ростислав, Шаган Катерина, Яцькова Софія. Молодші школярі весело і з користю провели вільний час. Вони ще і ще запрошували в гості старших друзів. (Організували вчителі Ониськів Н.П. та Гороховська Н.М.)

Учні 6-8 класів брали участь у конкурсі «Королева Грамотності». Вони показували свої вміння, здобуті на уроках. (Провела вч. української мови та літератури Збаражська О.М.)

А для учнів 10-12 класів організували літературну гру-квест. Змагалися дві команди: «Ерудити»(капітан Посмітюх А.-М.) та «Дослідники»(капітан Хомяк Н.).

Гра проходила три дні. Щодня учні отримували нове завдання, розв’язували його і відповідь відправляли на електронну адресу вчителя. Під час квесту старшокласники дізналися цікаві факти із життя письменників, пригадали вивчене, проявили спритність та кмітливість. А найголовніше – отримали велике задоволення від виконаної роботи. (Захід провела вчитель української мови та літератури Ониськів Н.П.)